Een nieuwe website staat niet altijd bovenaan de “to-do”-lijst als zaakvoerder van een KMO. Toch kan het investeren in een nieuwe website heel veel voordeel opleveren (en je heel wat kopzorgen uitsparen). Webfreak stelde een lijst op met 5 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website. Voldoet je website aan 1 (of meerdere) van deze punten, dan is het hoogt tijd voor een redesign!
1. Je website is gebouwd met een oude webtechnologie
Als eerste moet je website correct uiteraard kunnen vertoond worden op het web. Daar het web constant in beweging is, zijn niet alle oude webtechnologieën nog ondersteund. Is je website bijvoorbeeld nog gebouwd op Adobe Flash (zie afbeelding hieronder om dit te herkennen)? Of werd deze nog opgemaakt door gebruik te maken van tabellen? Dan kan het goed zijn dat je gebruiker met een soortgelijk scherm wordt begroet bij het openen van je website:
Het kan zelfs zijn dat bepaalde browsers je website helemaal niet weergeven. Nu of in de toekomt. In een online-wereld, waar elke seconde telt is dit heel zeker een afknapper voor je bezoekers. Is jouw website nog gebouwd op Adobe Flash of andere? Dan is het hoog tijd voor een nieuwe website!
2. Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiele toestellen
Cijfers tonen aan dat het aantal gebruikers die surfen via hun mobiel enkel maar stijgt. Dit is niet enkel zo voor grote websites, maar telt evengoed voor KMO’s en hun websites. Als een potentiële klant je informatie niet “on-the-go” kan terugvinden, is er een grote kans dat hij hier niet meer aan denkt als hij thuis aan zijn bureau zit.
Het fenomeen dat een website zich aanpast aan de schermgrootte waarop hij bekeken wordt noemt men in het vak “responsiveness”. Is jouw website dus nog niet responsive? Dan is het hoog tijd voor nieuwe online visitekaartje!
3. Je website is niet GDPR compliant
Een groot deel van GDPR gaat over het communiceren met gebruikers over hoe en waarom je gegevens verzamelt. Heeft je website dus nog geen bijgewerkte privacy verklaring dan is deze niet GDPR compliant.
Ook een correct cookie- en analyticsbeleid is een must. Een gebruiker moet hiervan immers op de hoogte gebracht worden. Een gebruiker moet immers ook expliciet toestemming geven of hij zich wil aanmelden tot je nieuwsbrief ( en het moet duidelijk zijn waar de gegevens worden opgeslagen).
Webfreak-websites voldoen aan bovenstaande (en nog meer) GDPR normen.
4. Je Google Maps kaart werkt niet meer
Google maps wordt vaak gebruikt om adresgegevens te communiceren op websites. In 2019 heeft Google hun betalingsvoorwaarden gewijzigd voor Google Maps. Met als gevolg dat alle kaarten die deze nieuwe voorwaarden niet volgen, niet meer werken. Daarom komt het vaak voor dat websites onderstaande foutmelding vertonen.
Dit is niet enkel vervelend voor de gebruiker, maar brengt ook geen goede boodschap over.
Met Webfreak worden wijzigingen zoals deze met 1 globale update opgelost, waardoor jouw website altijd correct blijft werken.
5. Je hebt niks van statistieken van je website
Als je niet weet hoe goed jouw website presteert, dan weet je ook niet naar welke content je potentiële klanten wel en niet interessant vinden. Als je weet op welke pagina van je diensten je klanten het meest tijd spenderen, welke pagina het meest convergeert, … kun je hierop inspelen.
Meten is weten, en dit is ook het geval met je website! Met Webfreak krijg je maandelijks een rapport over hoe je website scoort. Rechtstreeks in je mailbox geleverd. Nog een reden te meer dus om Webfreak te worden!